Principper
Her kan du læse om de forskellige principper på Aarupskolen
Aarupskolens principper
Aarupskolen har fokus på god fysisk, psykisk, faglig og social trivsel.
Skolen:
- På Aarupskolen bliver alle elever set, anerkendt og værdsat som de unikke personer de er.
- Trivsel gennem sociale relationer.
- Fokus fra ansatte på enkelt elevers samvær/fællesskab og trivsel.
- Inklusionsteam inddrages efter behov.
- Klasseregler for samarbejde og socialt samvær.
- Regler for samvær og gensidige forventninger til socialt fællesskab.
Forældre:
- Forældrene inddrages i indsatsen for trivsel.
- Klasserepræsentanter i forældregruppen afvikler sociale arrangementer.
- Forældre tilskyndes til øjeblikkelig lærer/pædagog kontakt ved børns mistrivsel.
Elever:
- Et velfungerende elevråd.
- Være med til at skabe fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og deltager i det faglige og sociale fællesskab.
Aarupskolen arbejder aktivt for at forebygge mobning – alle skal have en skoledag i trygge rammer.
Skolen:
- Mobning accepteres ikke i skolen, heller ikke på vej til og fra skole.
- Eleverne støttes i at opbygge kompetencer til at forebygge og modarbejde mobningsadfærd.
- Skoledagen skaber rammer for anerkendende og ægte relationer.
- Alle på Aarupskolen handler ansvarligt i fællesskabet.
- Der reageres på evt. sårende eller nedværdigende bemærkninger.
- Inklusionsteamet inddrages efter behov.
- Personalet er opmærksomme på at være gode rollemodeller.
Forældre:
- Forældrene inddrages ved konstatering af mobning.
- Opfordres til at støtte i ”nej-til-mobning”.
- Forældre går i dialog med skolen og andre forældre ved mobbende adfærd - både fra egne og andre børn såvel som voksne!
- Forældre bakker op om arrangementer i og omkring skolen.
Elever:
- Tag afstand og bed om hjælp hvis man oplever mobning.
Orientering til hjemmene bygger på en løbende kontakt omkring den enkelte elevs udbytte af skolegangen/den enkelte elevs læring og trivsel.
Skolen:
- I hver klasse afholdes der mindst 3 direkte årlige forældrekontakter f.eks. 1 forældremøde og 2 forældresamtaler.
- Orientering til hjemmet sker via AULA og meddelelsesbogen, der opdateres efter behov og minimum 2 gange hvert skoleår.
Forældre:
- Holder sig orienteret via AULA og meddelelsesbogen.
- Forældre kan sende ønsker til personalet vedrørende emner, der ønskes drøftet ifm samtalerne.
- Kvitterer for henvendelse/orientering så dialog kan opretholdes.
- Tager kontakt til relevant personale/ledelse, hvis der er tvivl om udbytte af skolegangen.
- Deltager i de direkte årlige forældremøder/-samtaler.
- Respekterer klassernes interne aftaler omkring kommunikation.
Elever:
- Involvere/orientere deres forældre om skolegangen.
- Aktive i forbindelse med elevsamtaler.
- Laver sine lektier.
Opdateret 22. maj 2023
Skolens elever skal i alle tilfælde rette sig efter personalets anvisninger.
Skolen:
- Ordensregler baseres på pli, fornuft, gensidig respekt og almindelg ordentlighed.
- På vej til/fra skole overholdes færdselsreglerne.
- Elever har tilstedeværelsespligt på skolens områder fra skole start til –slut.
- Skolens udeområder er differentieret ift. børnenes alder og områdernes aktiviteter.
- Skolens materiel behandles med respekt.
- Fritagelse fra undervisningen kan udelukkende ske ved skriftlig henvendelse.
Forældre:
- Sørger for at deres børn kender færdselsreglerne (og understøtter gerne med lygter /reflekser mv.)
- Følger selv færdselsreglerne på og omkring skolens område (gerne ekstra forsigtigt omkring skole start og –slut).
- Respekterer skolepatruljen.
- Understøtter at skolens materiale behandles med respekt (bogindbinding, transport af IT udstyr mv.)
Elever:
- Give din mening til kende når ordensreglerne servicetjekkes ved skoleårets start.
- Overholde ordensreglerne.
- Bruge elevrådet til at få eventuelle ændringer gennemført.
Der oplyses og informeres omkring rusmidler i den almindelige undervisning.
Skolen:
- Afholder hvert år et særligt arrangement for 7. årgang for både forældre og elever.
- Har en ryge-, alkohol- og rusmiddelpolitik.
- Informerer direkte til forældre og SSP i tilfælde hvor det vurderes nødvendigt.
- Politianmelder al handel/transport/besiddelse af ”hårde” rusmidler på skolens område.
Forældre:
- Er ansvarsbevidste og guidende omkring omgangen af rusmidler til deres børn.
- Tilskyndes til at tage kraftig afstand fra ”hårde” rusmidler.
- Respekterer skolens ryge-, alkohol og rusmiddel politik når de er på skolens område.
- Tilskyndes til at informere/politianmelde i tilfælde af viden om ”hårde” rusmidler på skolens område.
Elever:
- Være obs på kammerater på vej ud i uføre.
- Hvis du ser noget – så gør noget!
Opdateret 9. november 2022
Mobiltelefoner/tablets er slukket i timerne og ligger i skoletasken/på reol.
Skolen:
- Mobil/tablet kan bruges i timerne når læreren/pædagogen giver lov.
- Smartwatch må udelukkende benyttes som ur.
- Årgangsteamet laver egne regler for mobil/tables.
- Klassens regler omfatter også frikvartererne.
- Brud på regler medfører at telefon/tablet inddrages (udleveres ved skoledagens afslutning)
Forældre:
- Holder sig informeret og bakker op om klassens regler.
- Informeres ved alle hændelser om inddragelse af mobilen.
- Opfordres til at diskutere ”god” mobil/tablet etik og skik med deres børn.
- Udviser et godt eksempel mht. mobiler.
Elever:
- Efterleve klassereglerne på området.
- Være obs på god mobiletik
Opdateret marts 2023.
Aarupskolen er en digital skole, hvor der arbejdes på god online opførsel, digital forståelse og digital social trivsel.
Skolen:
- Underviser i digitale retningsliner og love.
- Har en politik om digital adgang.
- Kommunikerer klart omkring digital etisk overtrædelse, set fra skolens side.
- Opfatter bl.a. digital etik til at omfatte billeder, kommunikation, online in-/eksklusion, video distribution/fremvisning.
Forældre:
- Snakker med deres børn omkring opførsel på digitale platforme (app’s, i online spil, sociale netværk mv.)
- Udviser selv god digital etik på platforme hvor deres børn har tilgang.
- Tilskyndes kraftigt til at informere (større) børn om gældende love og regler inden for digital distribution.
- Tilskyndes til at håndtere (mindre) børns adgang til visse digitale områder (videoer, billeder, app’s, spil).
Elever:
- Efterleve klassens og skolens regler på området.
Undervisningen tilpasses så det udfordrer alle elever individuelt – både fagligt og socialt.
Skolen:
- Undervisningen differentieres fagligt og socialt så alle har mulighed for at lære mest muligt.
- Lærerne differentierer undervisningen så hver elev udfordres optimalt inden for fællesskabets muligheder.
Forældre:
- Tager kontakt/dialog til relevante personale hvis differentieret undervisning giver anledning til spørgsmål.
- Støtter op om barnet og undervisningen.
Elever:
- Engagerer sig i undervisningen.
- Søge indflydelse på undervisningens indhold og planlægning.
- Arbejde målrettet på at blive dygtigere.
Opdateret 27. oktober 2021
Understøttende undervisning skal bidrage til at løfte såvel den faglige som den sociale læring samt trivslen på skolen.
Skolen:
- Understøttende undervisning giver elever mulighed for at lære på anderledes måder.
- Understøttende undervisning gør det muligt at skabe forløb, der tager afsæt i elevernes niveau.
- Understøttende undervisning er et sammenhængende supplement til den fagopdelte undervisning.
Forældre:
- Orienterer sig i områder, eleverne modtager understøttende undervisning i.
Elever:
- Søge indflydelse på indholdet af undervisningen.
- Bidrage med forslag.
Opdateret 9. oktober 2023
Bevægelse i undervisningen tilrettelægges som en integreret del i alle skolens fag.
Skolen:
- Skaber variation i hverdagens læring gennem bevægelse i undervisningen.
- Understøtter den faglige og sociale læring gennem bevægelse i undervisningen.
- Tilgodeser forskellige læringsstile/læringsstrategier ved at fremme læring gennem kroppen.
Forældre:
- Støtter op om elevernes muligheder for bevægelse gennem passende tøj- og skovalg.
- Tilskynder elevernes deltagelse i idræt og bevægelsesrelaterede arrangementer i skoleregi.
Elever:
- Opfordre lærerne til at inddrage bevægelse i undervisningen.
- Tage ansvar og byder aktivt ind med forslag f.eks. i forbindelse med brain breaks/bevægelsesaktiviteter og frikvartersaktiviteter.
- Deltage seriøst i aktiviteterne.
Opdateret 9. oktober 2023
Forældre er velkommen på Aarupskolen i forbindelse med aflevering og afhentning samt i timerne efter forudgående aftale med lærerne.
Skolen:
- Forældre er velkomne til at følge deres barn ind til skolen.
- Forældre er (efter aftale med lærerne) velkommen til at overvære undervisningen.
- Forældre er velkommen til at hente deres børn inde på skolen efter endt skoledag.
Forældre:
- Tilskyndes til at udvise passende adfærd over for både børn og voksne under ophold på skolens område.
- Accepterer hvis undervisningsdeltagelse ikke kan forekomme (mod forklaring naturligvis).
- Forældrene tilskyndes til ikke at være synlige fra klasseværelset i undervisningstiden.
- Forlader skolens område når der ringes ind til time.
Opdateret 22. marts 2022
Klassens forældrerepræsentanter arbejder for at styrke sammenholdet mellem forældrene samt være klassens bindeled til skolen.
Skolen:
- Ved skoleårets begyndelse vælges minimum 2 forældrerepræsentanter i hver klasse.
Forældre:
- Tilskyndes at deltage i klassearrangementer arrangeret af forældrerepræsentanterne.
- Tilskyndes til at melde sig som forældrerepræsentant.
- Støtter op om at få valgt de 2 repræsentanter inden 1. oktober i hvert skoleår.
Opdateret august 2023
Elevopsparinger bruges i skolesammenhæng for den pågældende klasse.
Skolen:
- Der kan etableres en opsparingsordning/klassekasse på 150 kr. pr. elev pr. år.
- Der må godt indtjenes penge ved arbejde eller ved klassearrangementer.
Forældre:
- Pengene administreres af en forældrerepræsentant.
- Brug af klassekassens midler sker i samråd med forældrerepræsentanterne.
- Tilskyndes til at håndtere midlerne gennem demokratisk flertal ved uenighed.
Elever:
- Tilskyndes til at deltage aktivt i forbindelse med klassens eventuelle indtjening af midler.
Opdateret august 2023
Alle ekskursioner/lejrskoler skal have et fagligt og socialt indhold.
Skolen:
- Der afholdes lejrskoler for 4./5. og 8./9. årgang.
- Ekskursioner tilstræbes i skoleår uden lejrskoler.
- Der må opkræves 200kr. til klassekassen.
- ELEVOPSPARINGSORDNINGER kan, efter aftale, anvendes som tilskud til lejrskoler i henhold til Assens Kommunes regler for lejrskoler.
Citat fra kommunens regler for lejrskoler:
"Forældrenes opsparing eller øvrige optjente penge må kun bruges på yderligere aktiviteter i elevernes frihed uden for undervisningen, f.eks. en teatertur om aftenen.
Forældre:
- Brug af opsparede midler aftales mellem forældrerepræsentanterne og klasselærerne.
- Omtaler lejrskoler/ekskursioner positivt.
- Støtter op om aktiviteterne.
- Øver ”lejrskole” så eleverne er parate til at sove væk fra hjemmet.
- Informerer klasselæreren hvis der er specielle tiltag/hensyn mht. deres barn forud for ekskursion/lejrskole.
Elever:
- Bidrage med forslag til fagligt og socialt indhold.
Opdateret 24. maj 2022
Skolen:
- Tilrettelægger elevernes arbejde således, at 0. - 6. årgang så vidt muligt når skolearbejdet inden for skoletiden. Undtaget er dog daglig træning af varierende omfang - eksempelvis tabeltræning og læsning - som er aftalt mellem skole og hjem.
- På 7. til 9. årgang tilrettelægger vi elevernes arbejde således, at det antager et omfang, der ikke altid kan nås på skolen.
·
Forældre:
- Holder sig orienteret og involverer sig i elevernes lektier.
- Sørger for at lektierne bliver lavet.
- Træner dagligt med de yngste elever.
Elever:
- Får noteret og orienteret sig om hvad der er for til næste dag/næste uge.
- Sørger for at søge hjælp til lektierne i god tid.
- Laver deres lektier.
Opdateret 9. oktober 2023
Det tilstræbes at alle lektioner dækkes af kompetente vikarer.
Skolen:
- Elever i Bh. Kl.- 5. klasse vikardækkes i alle lektioner.
- Vikartimerne dækkes af de af skolens lærere, der har skemalagte vikartimer, inden eksterne vikarer tilkaldes.
- Det tilstræbes at alle lektioner gennemføres.
- Ved manglende vikardækning igangsættes klassen af skolens pædagogiske personale.
- Ved længere sygdom tilstræbes det at samme vikar har klasserne.
Forældre:
- Tilskyndes til at deres børn til arbejder positivt sammen med vikarer.
- Informeres om længerevarende vikar perioder.
- Forældre yder ekstra opmærksomhed/støtte til fag hvori deres børn har vikarer.
Elever:
- Retter sig efter vikarens anvisninger.
Opdateret 22. maj 2023
Det tilstræbes at fagene læses af lærer med linjefag/linjefagslignende kompetencer i det pågældende fag.
Skemalægning planlægges desuden ift. optimering af indlæring og pædagogik.
Skolen:
- Det tilstræbes at 1. og 2. årgang har dansk hver dag.
- Aarupskolen tilstræber modulopdeling af lektionerne.
- Det tilstræbes, at klasselæreren har timer i klassen hver dag.
- Det tilstræbes, at en klasse ikke har samme lærer en hel dag.
- Det tilstræbes, at planlægge med en længere pause midt på dagen.
Forældre:
- Retter henvendelse til skolen hvis der observeres mistrivsel i fag med uhensigtsmæssig skemalægning.
Opdateret 31. august - 2022
Skolebestyrelsen deltager i og udtaler sig i forbindelse med alle fastansættelser.
Skolen:
- Tillidsmand deltager i alle fastansættelser af lærere og pædagoger.
Opdateret 16. september 2021
Meddelelsesbogen skal sikre en løbende dialog mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling.
Skolen:
- Meddelelsesbogen anvendes for hver elev minimum to gange årligt.
- Meddelelsesbogen danner udgangspunkt for den løbende dialog om elevens udvikling mellem elever, lærere og forældre.
- Fagene dansk og matematik, samt elevens alsidig udvikling skal indgå i meddelelsesbogen.
- Arbejdet med Meddelelsesbogen foregår digitalt.
- Meddelelsesbogen i udskolingen skal fremme en god dialog om elevens overvejelser i forhold til den fremadrettede uddannelse.
- Meddelelsesbogen skal ses i forlængelse af den øvrige kommunikation mellem skole og hjem herunder bruges Aula stadigvæk som de t primære
kommunikationsværktøj.
Forældre:
- Forpligter sig på, at holde sig orienteret i meddelelsesbogen.
Elever:
- Elever fra fra 4. til 9. klasse skal læse, samt løbende holde sig orienteret i meddelelsesbogen.
Aarupskolen benytter meddelelsesbogen i Meebook, som også kan tilgås gennem Aula.
Princippet omhandlende kommunikation skal understøtte det gode skole-hjem-samarbejde på vores skole.
Skolen:
- Kommunikation mellem skole og forældre foregår i udgangspunktet via Aula.
- Kommunikerer åbent og med tillid i en respektfuld tone.
- Tager telefonisk eller personlig kontakt i situationer med ekstra behov for kommunikation.
- Svarer tilbage på henvendelser inden for 2 - 3 arbejdsdage.
- Principper, politikker og strategier for skolen er tilgængelige på skolens hjemmeside.
Forældre:
- Orienterer skolen om væsentlige forhold omkring eleven.
- Kommunikerer åbent og med tillid i en respektfuld tone.
- Kommunikation mellem forældre/hjemmet og skolen foregår i udgangspunktet via Aula.
- Tager personlig kontakt i situationer med behov for ekstra kommunikation.
Elever:
- De større årgange orienterer sig på Aula om ugeplaner m.v.
- Kommunikerer i en respektfuld tone.
Tilføjet 21. januar 2025