Skip til hoved indholdet

Principper

Her kan du læse om de forskellige principper på Aarupskolen

Aarupskolens principper

Aarupskolen har fokus på god fysisk, psykisk, faglig og social trivsel.

Skolen:

  • På Aarupskolen bliver alle elever set, anerkendt og værdsat som de unikke personer de er.
  • Trivsel gennem sociale relationer.
  • Fokus fra ansatte på enkelt elevers samvær/fællesskab og trivsel.
  • Inklusionsteam inddrages efter behov.
  • Klasseregler for samarbejde og socialt samvær.
  • Regler for samvær og gensidige forventninger til socialt fællesskab.

Forældre:

  • Forældrene inddrages i indsatsen for trivsel.
  • Klasserepræsentanter i forældregruppen afvikler sociale arrangementer.
  • Forældre tilskyndes til øjeblikkelig lærer/pædagog kontakt ved børns mistrivsel.

Elever:

  • Et velfungerende elevråd.
  • Være med til at skabe fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og deltager i det faglige og sociale fællesskab.

Aarupskolen arbejder aktivt for at forebygge mobning – alle skal have en skoledag i trygge rammer.

Skolen:

  • Mobning accepteres ikke i skolen, heller ikke på vej til og fra skole.
  • Eleverne støttes i at opbygge kompetencer til at forebygge og modarbejde mobningsadfærd.
  • Skoledagen skaber rammer for anerkendende og ægte relationer.
  • Alle på Aarupskolen handler ansvarligt i fællesskabet.
  • Der reageres på evt. sårende eller nedværdigende bemærkninger.
  • Inklusionsteamet inddrages efter behov.
  • Personalet er opmærksomme på at være gode rollemodeller.

Forældre:

  • Forældrene inddrages ved konstatering af mobning.
  • Opfordres til at støtte i ”nej-til-mobning”.
  • Forældre går i dialog med skolen og andre forældre ved mobbende adfærd - både fra egne og andre børn såvel som voksne!
  • Forældre bakker op om arrangementer i og omkring skolen.

Elever:

  • Tag afstand og bed om hjælp hvis man oplever mobning.

Orientering til hjemmene bygger på en løbende kontakt omkring den enkelte elevs udbytte af skolegangen/den enkelte elevs læring og trivsel.

Skolen:

  • I hver klasse afholdes der mindst 3 direkte årlige forældrekontakter f.eks. 1 forældremøde og 2 forældresamtaler.
  • Orientering til hjemmet sker via AULA og meddelelsesbogen, der opdateres efter behov og minimum 2 gange hvert skoleår.

Forældre:

  • Holder sig orienteret via AULA og meddelelsesbogen.
  • Forældre kan sende ønsker til personalet vedrørende emner, der ønskes drøftet ifm samtalerne.
  • Kvitterer for henvendelse/orientering så dialog kan opretholdes.
  • Tager kontakt til relevant personale/ledelse, hvis der er tvivl om udbytte af skolegangen.
  • Deltager i de direkte årlige forældremøder/-samtaler.
  • Respekterer klassernes interne aftaler omkring kommunikation.

Elever:

  • Involvere/orientere deres forældre om skolegangen.
  • Aktive i forbindelse med elevsamtaler.
  • Laver sine lektier.

Opdateret 22. maj 2023

Skolens elever skal i alle tilfælde rette sig efter personalets anvisninger.

Skolen:

  • Ordensregler baseres på pli, fornuft, gensidig respekt og almindelg ordentlighed.
  • På vej til/fra skole overholdes færdselsreglerne.
  • Elever har tilstedeværelsespligt på skolens områder fra skole start til –slut.
  • Skolens udeområder er differentieret ift. børnenes alder og områdernes aktiviteter.
  • Skolens materiel behandles med respekt.
  • Fritagelse fra undervisningen kan udelukkende ske ved skriftlig henvendelse.

Forældre:

  • Sørger for at deres børn kender færdselsreglerne (og understøtter gerne med lygter /reflekser mv.)
  • Følger selv færdselsreglerne på og omkring skolens område (gerne ekstra forsigtigt omkring skole start og –slut).
  • Respekterer skolepatruljen.
  • Understøtter at skolens materiale behandles med respekt (bogindbinding, transport af IT udstyr mv.)

Elever:

  • Give din mening til kende når ordensreglerne servicetjekkes ved skoleårets start.
  • Overholde ordensreglerne.
  • Bruge elevrådet til at få eventuelle ændringer gennemført.

Der oplyses og informeres omkring rusmidler i den almindelige undervisning.

Skolen:

  • Afholder hvert år et særligt arrangement for 7. årgang for både forældre og elever.
  • Har en ryge-, alkohol- og rusmiddelpolitik.
  • Informerer direkte til forældre og SSP i tilfælde hvor det vurderes nødvendigt.
  • Politianmelder al handel/transport/besiddelse af ”hårde” rusmidler på skolens område.

Forældre:

  • Er ansvarsbevidste og guidende omkring omgangen af rusmidler til deres børn.
  • Tilskyndes til at tage kraftig afstand fra ”hårde” rusmidler.
  • Respekterer skolens ryge-, alkohol og rusmiddel politik når de er på skolens område.
  • Tilskyndes til at informere/politianmelde i tilfælde af viden om ”hårde” rusmidler på skolens område.

Elever:

  • Være obs på kammerater på vej ud i uføre.
  • Hvis du ser noget – så gør noget!

Opdateret 9. november 2022

Mobiltelefoner/tablets er slukket i timerne og ligger i skoletasken/på reol.

Skolen:

  • Mobil/tablet kan bruges i timerne når læreren/pædagogen giver lov.
  • Smartwatch må udelukkende benyttes som ur.
  • Årgangsteamet laver egne regler for mobil/tables.
  • Klassens regler omfatter også frikvartererne.
  • Brud på regler medfører at telefon/tablet inddrages (udleveres ved skoledagens afslutning)

Forældre:

  • Holder sig informeret og bakker op om klassens regler.
  • Informeres ved alle hændelser om inddragelse af mobilen.
  • Opfordres til at diskutere ”god” mobil/tablet etik og skik med deres børn.
  • Udviser et godt eksempel mht. mobiler.

Elever:

  • Efterleve klassereglerne på området.
  • Være obs på god mobiletik

Opdateret marts 2023.

Aarupskolen er en digital skole, hvor der arbejdes på god online opførsel, digital forståelse og digital social trivsel.

Skolen:

  • Underviser i digitale retningsliner og love.
  • Har en politik om digital adgang.
  • Kommunikerer klart omkring digital etisk overtrædelse, set fra skolens side.
  • Opfatter bl.a. digital etik til at omfatte billeder, kommunikation, online in-/eksklusion, video distribution/fremvisning.

Forældre:

  • Snakker med deres børn omkring opførsel på digitale platforme (app’s, i online spil, sociale netværk mv.)
  • Udviser selv god digital etik på platforme hvor deres børn har tilgang.
  • Tilskyndes kraftigt til at informere (større) børn om gældende love og regler inden for digital distribution.
  • Tilskyndes til at håndtere (mindre) børns adgang til visse digitale områder (videoer, billeder, app’s, spil).

Elever:

  • Efterleve klassens og skolens regler på området.

Undervisningen tilpasses så det udfordrer alle elever individuelt – både fagligt og socialt.

Skolen:

  • Undervisningen differentieres fagligt og socialt så alle har mulighed for at lære mest muligt.
  • Lærerne differentierer undervisningen så hver elev udfordres optimalt inden for fællesskabets muligheder.

Forældre:

  • Tager kontakt/dialog til relevante personale hvis differentieret undervisning giver anledning til spørgsmål.
  • Støtter op om barnet og undervisningen.

Elever:

  • Engagerer sig i undervisningen.
  • Søge indflydelse på undervisningens indhold og planlægning.
  • Arbejde målrettet på at blive dygtigere.

Opdateret 27. oktober 2021

Understøttende undervisning skal bidrage til at løfte såvel den faglige som den sociale læring samt trivslen på skolen.

Skolen:

  • Understøttende undervisning giver elever mulighed for at lære på anderledes måder.
  • Understøttende undervisning gør det muligt at skabe forløb, der tager afsæt i elevernes niveau.
  • Understøttende undervisning er et sammenhængende supplement til den fagopdelte undervisning.

Forældre:

  • Orienterer sig i områder, eleverne modtager understøttende undervisning i.

Elever:

  • Søge indflydelse på indholdet af undervisningen.
  • Bidrage med forslag.

Opdateret 9. oktober 2023

Bevægelse i undervisningen tilrettelægges som en integreret del i alle skolens fag.

Skolen:

  • Skaber variation i hverdagens læring gennem bevægelse i undervisningen.
  • Understøtter den faglige og sociale læring gennem bevægelse i undervisningen.
  • Tilgodeser forskellige læringsstile/læringsstrategier ved at fremme læring gennem kroppen.

Forældre:

  • Støtter op om elevernes muligheder for bevægelse gennem passende tøj- og skovalg.
  • Tilskynder elevernes deltagelse i idræt og bevægelsesrelaterede arrangementer i skoleregi.

Elever:

  • Opfordre lærerne til at inddrage bevægelse i undervisningen.
  • Tage ansvar og byder aktivt ind med forslag f.eks. i forbindelse med brain breaks/bevægelsesaktiviteter og frikvartersaktiviteter.
  • Deltage seriøst i aktiviteterne.

Opdateret 9. oktober 2023

Forældre er velkommen på Aarupskolen i forbindelse med aflevering og afhentning samt i timerne efter forudgående aftale med lærerne.

Skolen:

  • Forældre er velkomne til at følge deres barn ind til skolen.
  • Forældre er (efter aftale med lærerne) velkommen til at overvære undervisningen.
  • Forældre er velkommen til at hente deres børn inde på skolen efter endt skoledag.

Forældre:

  • Tilskyndes til at udvise passende adfærd over for både børn og voksne under ophold på skolens område.
  • Accepterer hvis undervisningsdeltagelse ikke kan forekomme (mod forklaring naturligvis).
  • Forældrene tilskyndes til ikke at være synlige fra klasseværelset i undervisningstiden.
  • Forlader skolens område når der ringes ind til time.

Opdateret 22. marts 2022

Klassens forældrerepræsentanter arbejder for at styrke sammenholdet mellem forældrene samt være klassens bindeled til skolen.

Skolen:

  • Ved skoleårets begyndelse vælges minimum 2 forældrerepræsentanter i hver klasse.

Forældre:

  • Tilskyndes at deltage i klassearrangementer arrangeret af forældrerepræsentanterne.
  • Tilskyndes til at melde sig som forældrerepræsentant.
  • Støtter op om at få valgt de 2 repræsentanter inden 1. oktober i hvert skoleår.

Opdateret august 2023

Elevopsparinger bruges i skolesammenhæng for den pågældende klasse.

Skolen:

  • Der kan etableres en opsparingsordning/klassekasse på 150 kr. pr. elev pr. år.
  • Der må godt indtjenes penge ved arbejde eller ved klassearrangementer.

Forældre:

  • Pengene administreres af en forældrerepræsentant.
  • Brug af klassekassens midler sker i samråd med forældrerepræsentanterne.
  • Tilskyndes til at håndtere midlerne gennem demokratisk flertal ved uenighed.

Elever:

  • Tilskyndes til at deltage aktivt i forbindelse med klassens eventuelle indtjening af midler.

Opdateret august 2023

Alle ekskursioner/lejrskoler skal have et fagligt og socialt indhold.

Skolen:

  • Der afholdes lejrskoler for 4./5. og 8./9. årgang.
  • Ekskursioner tilstræbes i skoleår uden lejrskoler.
  • Der må opkræves 200kr. til klassekassen.
  • ELEVOPSPARINGSORDNINGER kan, efter aftale, anvendes som tilskud til lejrskoler i henhold til Assens Kommunes regler for lejrskoler.
Citat fra kommunens regler for lejrskoler:
"Forældrenes opsparing eller øvrige optjente penge må kun bruges på yderligere aktiviteter i elevernes frihed uden for undervisningen, f.eks. en teatertur om aftenen.

Forældre:

  • Brug af opsparede midler aftales mellem forældrerepræsentanterne og klasselærerne.
  • Omtaler lejrskoler/ekskursioner positivt.
  • Støtter op om aktiviteterne.
  • Øver ”lejrskole” så eleverne er parate til at sove væk fra hjemmet.
  • Informerer klasselæreren hvis der er specielle tiltag/hensyn mht. deres barn forud for ekskursion/lejrskole.

Elever:

  • Bidrage med forslag til fagligt og socialt indhold.

Opdateret 24. maj 2022

Skolen:

  • Tilrettelægger elevernes arbejde således, at 0. - 6. årgang så vidt muligt når skolearbejdet inden for skoletiden. Undtaget er dog daglig træning af varierende omfang - eksempelvis tabeltræning og læsning - som er aftalt mellem skole og hjem.
  • På 7. til 9. årgang tilrettelægger vi elevernes arbejde således, at det antager et omfang, der ikke altid kan nås på skolen.

·

Forældre:

  • Holder sig orienteret og involverer sig i elevernes lektier.
  • Sørger for at lektierne bliver lavet.
  • Træner dagligt med de yngste elever.

Elever:

  • Får noteret og orienteret sig om hvad der er for til næste dag/næste uge.
  • Sørger for at søge hjælp til lektierne i god tid.
  • Laver deres lektier.

Opdateret 9. oktober 2023

Det tilstræbes at alle lektioner dækkes af kompetente vikarer.

Skolen:

  • Elever i Bh. Kl.- 5. klasse vikardækkes i alle lektioner.
  • Vikartimerne dækkes af de af skolens lærere, der har skemalagte vikartimer, inden eksterne vikarer tilkaldes.
  • Det tilstræbes at alle lektioner gennemføres.
  • Ved manglende vikardækning igangsættes klassen af skolens pædagogiske personale.
  • Ved længere sygdom tilstræbes det at samme vikar har klasserne.

Forældre:

  • Tilskyndes til at deres børn til arbejder positivt sammen med vikarer.
  • Informeres om længerevarende vikar perioder.
  • Forældre yder ekstra opmærksomhed/støtte til fag hvori deres børn har vikarer.

Elever:

  • Retter sig efter vikarens anvisninger.

Opdateret 22. maj 2023

Det tilstræbes at fagene læses af lærer med linjefag/linjefagslignende kompetencer i det pågældende fag.

Skemalægning planlægges desuden ift. optimering af indlæring og pædagogik.

Skolen:

  • Det tilstræbes at 1. og 2. årgang har dansk hver dag.
  • Aarupskolen tilstræber modulopdeling af lektionerne.
  • Det tilstræbes, at klasselæreren har timer i klassen hver dag.
  • Det tilstræbes, at en klasse ikke har samme lærer en hel dag.
  • Det tilstræbes, at planlægge med en længere pause midt på dagen.

Forældre:

  • Retter henvendelse til skolen hvis der observeres mistrivsel i fag med uhensigtsmæssig skemalægning.

Opdateret 31. august - 2022

Skolebestyrelsen deltager i og udtaler sig i forbindelse med alle fastansættelser.

Skolen:

  • Tillidsmand deltager i alle fastansættelser af lærere og pædagoger.

Opdateret 16. september 2021

Meddelelsesbogen skal sikre en løbende dialog mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling.

Skolen:

  • Meddelelsesbogen anvendes for hver elev minimum to gange årligt.
  • Meddelelsesbogen danner udgangspunkt for den løbende dialog om elevens udvikling mellem elever, lærere og forældre.
  • Fagene dansk og matematik, samt elevens alsidig udvikling skal indgå i meddelelsesbogen.
  • Arbejdet med Meddelelsesbogen foregår digitalt.
  • Meddelelsesbogen i udskolingen skal fremme en god dialog om elevens overvejelser i forhold til den fremadrettede uddannelse.
  • Meddelelsesbogen skal ses i forlængelse af den øvrige kommunikation mellem skole og hjem herunder bruges Aula stadigvæk som de t primære
    kommunikationsværktøj.

Forældre:

  • Forpligter sig på, at holde sig orienteret i meddelelsesbogen.

Elever:

  • Elever fra fra 4. til 9. klasse skal læse, samt løbende holde sig orienteret i meddelelsesbogen.

Aarupskolen benytter meddelelsesbogen i Meebook, som også kan tilgås gennem Aula.

Princippet omhandlende kommunikation skal understøtte det gode skole-hjem-samarbejde på vores skole.

Skolen:

  • Kommunikation mellem skole og forældre foregår i udgangspunktet via Aula.
  • Kommunikerer åbent og med tillid i en respektfuld tone.
  • Tager telefonisk eller personlig kontakt i situationer med ekstra behov for kommunikation.
  • Svarer tilbage på henvendelser inden for 2 - 3 arbejdsdage.
  • Principper, politikker og strategier for skolen er tilgængelige på skolens hjemmeside.

Forældre:

  • Orienterer skolen om væsentlige forhold omkring eleven.
  • Kommunikerer åbent og med tillid i en respektfuld tone.
  • Kommunikation mellem forældre/hjemmet og skolen foregår i udgangspunktet via Aula.
  • Tager personlig kontakt i situationer med behov for ekstra kommunikation.

Elever:

  • De større årgange orienterer sig på Aula om ugeplaner m.v.
  • Kommunikerer i en respektfuld tone.

Tilføjet 21. januar 2025

Aarupskolen
Møllebakken 31
5560 Aarup

Telefon: 64 74 79 00
aarupskolen@assens.dk

Nyttige links