Hjem Ungemiljø Projekt trivsel og bevægelse

Projekt trivsel og bevægelse

Flere skal ha’ mere ud af bevægelse i skolen

Med den nye skolereform skal alle elever røre sig 45 minutter om dagen for at forbedre sundhed, læring og trivsel. Men hvordan lever bevægelsesaktiviteterne bedst op til de mål? Mange steder halter planlægningen, og man ’trækker ofte bare noget op af hatten’ som måske en løbetur rundt om skolen. Men bevægelsesaktiviteter har potentiale til mere end at forbrænde kalorier: Flere skal ha’ mere ud af bevægelse i skolen!

Projektet bygger på tre grundlæggende principper:

• Succesoplevelser: Flere elever skal være med i aktiviteter, hvor de ved at øve sig oplever at blive bedre.
  • Medskabelse: Flere elever skal være med i aktiviteter, som de selv har indflydelse på og har været med til at udvikle.
  • Fællesskab: Flere elever skal være med i aktiviteter, hvor der er fokus på samarbejde og at gøre hinanden gode.

En udfordring ved mere bevægelse i skolen er at få alle med. Mange elever har det rigtig godt med bevægelsesaktiviteterne i skolen, men nogle får ingen gode oplevelser med bevægelse. De mest motiverede ’næres af’ konkurrencen og sætter dagsordenen, som på sigt får nogle til at stå af og trække sig fra bevægelsesaktiviteterne. I projektet er der fokus på, at aktiviteterne skal have et mål, som ikke er altid er konkurrence, og at der tilbydes alsidige typer af bevægelsesaktiviteter. Det kan være i både idrætsundervisningen, i frikvartererne og i den almindelige undervisning.

Ønsker du at læse mere om projekt trivsel og bevægelse kan du besøge projektets hjemmeside via dette link: http://trivselogbevægelse.dk. Her kan du bl.a. læse om Brain Breaks og andre aktiviteter som er en del af projektet.