Hjem Ungemiljø MOT-projektet

MOT-projektet

MOT skaber robuste unge, der har mod til at træffe egne valg og som inkluderer alle.

Hvad er MOT?

• MOT er norsk og betyder mod. MOT har eksisteret i Norge i 20 år.
  • En non-profit organisation, der arbejder for og med de unge i 7., 8. og 9. klasse i den danske folkeskole.
  • Her kan du se et Youtube-klip med en præsentation af hvad MOT er: Præsentation af MOT.

Hvordan arbejder MOT?

• MOT arbejder ud fra 3 værdier: MOD til at leve, MOD til at sige nej og MOD til at vise omsorg.
  • MOT programmet består af 5-6 besøg årligt pr. klasse i udskolingen. MOT tror på kontinuitet og ikke quick fix.
  • Udover programmet er der events, der bakker op om programmet: MOD til at glæde andre-dagen, Ung MOTivator, Drømmeperioden.
  • MOT uddanner de rette MOT coaches, som varetager besøgene i klasserne. Det kan være lærere, pædagoger, politibetjente, fodboldtrænere..... alle, der har den rette passion og ikke-drømmende indstilling.
  • MOT besøgene består af en masse aktive øvelser, refleksioner, visualiseringer, der alle fører til glæde og indsigt.

Hvorfor MOT?

• Mod er den vigtigste egenskab, et menneske kan have, da det er modet, der genererer alle andre egenskaber.

Robuste unge

• MOT elever har i gennemsnit højere selvtillid og selvværd, optimisme og tro på egne styrker.
  • MOT elever har mod til at sige nej, så de siger ja til det, der er godt for den enkelte og fællesskabet.

Trivsel

• MOT elever har mod til at vise omsorg og tager vare på dem, der har brug for det.
  • MOT elever har forståelse for forskelligheder og lærer at blive positivt nysgerrige på hinanden.

Mindre mobning

• Før den første skole fik MOT, var der i efteråret 2013 17 rapporterede tilfælde omhandlende mobning. Med MOT på skemaet faldt dette tal til 1 i løbet af kun 2 år.

Mindre fravær

• På en folkeskole uden MOT blev den gennemsnitlige fraværsprocent målt til 10,8% i løbet af 10 år. Efter bare 2 år med MOT er denne faldet til 5,2%!