Hjem Helhedsafdelingen Helhedsafdelingen - pædagogik

Helhedsafdelingen - pædagogik

Information om Helhedsafdelingen på Aarupskolen

Helhedsafdelingen er et kommunalt tilbud der er normeret til 14 børn fra 0. – 7. klasse der i en periode ikke kan profitere af folkeskolens tilbud.

Eleverne er kendetegnet ved at være normalbegavede børn i følelsesmæssige, adfærdsmæssige og sociale vanskeligheder. For disse børn/elever er der komplekse familiemæssige udfordringer, som kræver en helhedsorienteret indsats mellem skole, myndighed, PPR og familieindsatser. Ved målrettet specialpædagogisk og undervisningsmæssig indsats skal der igangsættes og fastholdes en positiv udvikling for eleverne, således at de bliver i stand til at vende tilbage til undervisningen i folkeskolen, eller eventuelt til en anden tilsvarende skolegang.

Skolens primære opgaver er således at være en skole og et specialpædagogisk tilbud, der som overordnet formål har at arbejde med elevernes trivsel, adfærd og udvikling i et tæt helhedsorienteret forløb med øvrige instanser, samt gøre eleverne så fagligt kompetente som muligt.